Diptychs vormen een aantrekkelijke manier om foto’s te tonen op je website of voor prints. Omdat de afzonderlijke beelden van het tweeluik worden samengevoegd tot 1 enkele foto moeten ze een evenwichtig geheel vormen. Daarom is het belangrijk dat elke foto die onderdeel vormt van de diptych bewust wordt gekozen.
Wanneer je de diptych bekijkt op scherm of print moet je blik kunnen rondgaan over beide onderdelen. Elementen uit de ene foto moeten op een of andere manier relateren aan elementen uit de andere foto.
De terugkerende elementen kunnen zijn:
KLEUR:
– zelfde kleuren uit foto 1 kunnen letterlijk terugkomen als details in foto 2
– beide foto’s kunnen eenzelfde kleurenpalet hebben of ondertoon.
– achtergronden van beide foto’s kunnen bestaan uit een solide kleur, niet noodzakelijk dezelfde kleur
– foto 1 en foto 2 kunnen contrasterende kleuren bevatten (rood-cyaan, groen-magenta)
PATRONEN, VORMEN & LIJNEN:
-een zelfde vorm of dezelfde patronen kunnen terugkeren in de tweede foto, vb verticale lijnen, vierkanten…
ONDERWERP:
– beide foto’s kunnen hetzelfde onderwerp hebben, maar wel bijvoorbeeld een verschillend detail uitlichten.
– beide foto’s kunnen zelfde onderwerp hebben, maar vanuit een verschillend perspectief gemaakt
FOCUS:
– Beide foto’s hebben een gelijkaardige hoeveelheid in-focus of een gebrek aan focus/scherpte, bijvoorbeeld 2 foto’s die met een Lensbaby zijn gemaakt of 2 ICM’s.
SCHADUWEN:
– De twee onderdelen kunnen een samenhang hebben doordat ze allebei uitzonderlijk veel of juist weinig contrast vertonen. Een voorbeeld daarvan zijn twee foto’s die in felle middagzon zijn gemaakt en dus bijzonder contrastrijk zijn.
TEGENGESTELDEN:
-Soms werkt een tweeluik ook goed als je twee contrasten naast elkaar plaatst, zoals bijvoorbeeld licht/donker of een onderwerp boven met onderaan lege ruimte en de foto ernaast omgekeerd.
Door de spanning die dit oproept kan het tweeluik ook goed werken.
FOTOBEWERKING:
-De twee delen van de diptych kunnen een zelfde textuur als overlay hebben, of bijvoorbeeld allebei bewerkt zijn met een vintage of infrarood filter.
Dat de twee delen van de diptych op dezelfde locatie zijn gemaakt is in ieder geval al een pluspunt voor de combinatie.
If you like you can leave a comment